035-36273901-8
info@ardekantextile.com
فارسی فارسی ENG English
مقالات
12 دی, 1402نویسنده: virgool

نوآوری‌های باورنکردنی که آینده صنعت مد را تغییر می‌دهد

باتوجه‌به منسوخ‌شدن روش‌های سنتی تولید پوشاک و همچنین با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، به نظر می‌رسد صنعت مد و لباس نیز در آینده نزدیک به سمت این فناوری‌ها از هوش مصنوعی گرفته تا نوآوری در مواد اولیه خواهد رفت.

در اوایل دهه 1990، دو شرکت بزرگ پوشاک متوجه تخریب محیط زیست به دلیل افزایش سوء استفاده از منابع شدند، بنابراین سعی کردند به سمت یک صنعت مد پایدار حرکت کنند. افزایش محبوبیت مد پایدار به خوبی از نگرانی در مورد ضایعات منسوجات و اثرات زیست محیطی ناشی می شود و رشد گسترده آن توسط فناوری و راه حل های خلاقانه پشتیبانی می شود. نوآوری در مد همچنین می تواند به جایگزینی مواد زائد با جایگزین های پایدار کمک کند.

پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر

یک شرکت نوآور، پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر تولید می‌کند. پلی‌استر زیستی در بسیاری از محیط‌ها مانند محل‌های دفن زباله، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و اقیانوس‌ها زیست‌تخریب‌پذیر است. این ماده جدید می‌تواند به جلوگیری از آلودگی میکرو فیبر کمک کند و به حفظ صنعت مد پایدار در حلقه بسته کمک کند.

رنگرزی با جریان هوا

در این روش که در کالیفرنیا ابداع شده است از رنگ‌های خاصی استفاده می‌شود که با اعمال حرارت در یک مرحله از کاغذ به پارچه منتقل می‌شود. در این روش هفتاد تا هفتاد و پنج گالن آب و انرژی در رنگرزی 500 گرم پارچه صرفه جویی می شود و هیچ محصول جانبی مضری تولید نمی شود. این فناوری 85 درصد انرژی کمتری نسبت به روش های سنتی رنگ آمیزی مصرف می کند.

تولید پارچه از جلبک دریایی

با توسعه فناوری تولید پارچه، مسیر جدیدی پیدا کرده است. اگرچه این مسیر به تولید انبوه نرسیده است. اما نوید آینده‌ای با پارچه‌های سازگار با محیط‌زیست را می‌دهد. از جمله شرکتی که پارچه‌ای با نوعی جلبک دریایی به نام کلپ تولید کرده است. روش کار به این صورت است که در طول فرایند اکستروژن، مخلوط بیوپلیمر به نخی بر پایه کلپ تبدیل می‌شود که می‌تواند بافته یا پرینت سه‌بعدی شود و ضایعات را به حداقل برساند. لباس نهایی زیست‌تخریب‌پذیر است و می‌توان آن را با رنگ‌دانه‌های طبیعی رنگ کرد.

مد پایدار و انرژی خورشیدی

گاهی اوقات انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و استفاده از سلول‌های فتوولتائیک با طراحی مد لوکس ادغام می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، یک شرکت طراحی مد، 100 پنل خورشیدی کوچک را به بیرون یک کیف متصل کرد و ابتکار عمل برای تامین انرژی یک تلفن همراه را به عهده گرفت. چنین تولیداتی گامی کوچک در جهت کاهش مصرف انرژی است.

ربات‌های بافنده

یک شرکت به‌تازگی یک ماشین بافندگی روباتیک ساخته است که به یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی متصل می‌شود. این ربات می‌تواند لباس‌های تریکو بدون درز سفارشی بسازد. علاوه بر این، این دستگاه بافندگی منحصربه‌فرد امکان دیجیتالی کردن کل فرایند تهیه و تولید را بر اساس تقاضا فراهم می‌کند.

دیدگاه ها بسته شده اند.